Spanje

Aan de wandel met ‘de week’: de monding van de Algar

In deze weken van feestdagen en lekker eten en drinken, is het fijn de benen eens te strekken en een beetje van de natuur te genieten. Een optie die dicht bij de bewoonde wereld ligt maar toch naar hele mooie plekjes leidt, is de wandeling die nog niet al te lang geleden is uitgezet langs de eerste kilometers van de monding van de rivier de Algar in Altea. Een wandeling die voor iedereen goed te doen is en die ook uit te breiden is tot een langere tocht of tot een fietstocht.Praktische informatie

Duur: 3,5 km, mogelijkheid tot uitbreidingMoeilijkheidsgraad: gemakkelijk.Beginpunt: Op de snelweg AP-70 neemt u de afslag Altea/Calp en rijdt vervolgens naar Altea via de N-332. U kunt natuurlijk ook in zijn totaliteit via de N-332 naar Altea rijden. Komt u uit het noorden, sla dan nét voor de brug over de Algar rechtsaf, op de T-splitsing links en iets links aanhoudend net voor de sportterreinen opnieuw linksaf. Hier aan de Calle Camí de l’Algar is vrijwel altijd veel parkeerruimte, alleen niet op dinsdag als er markt is of als er veel sportwedstrijden bezig zijn. Komt u uit het zuiden dan doorkruist u het centrum van Altea en slaat schuin rechtsaf op het mo­ment dat er een open plek is waar u de zee ziet en er diverse vlaggen wapperen. U volgt deze weg die u met een bocht naar links onder de N-332 door leidt en u komt bij de sportterreinen uit, waar u kunt parkeren.Tip 1: Wie met de trein komt, kan uitstappen bij de halte Cap Negret. U bent hier tien minuten lopen van het beginpunt van de route verwijderd.Tip 2: Het stuk route langs de zuidelijke oever van de Algar is ook goed per fiets te doen. Waar de wandelroute de rivier oversteekt, kunt u rechtdoor blijven fietsen, onder de AP-70 door, langs de Molí dels Moros en tot het waterreservoir waar de riviertjes Algar en Guadalest samenkomen.WandelingU loopt het smalle grindpad op dat tussen de Camí de l’Algar, waaraan u waarschijnlijk geparkeerd heeft, en de rivierbedding is aangelegd. Als u de zee aan uw rechterhand houdt, slaat u linksaf en al na enkele tientallen meters komt bij een informatiebord over de routes die er in de gemeente Altea zijn uitgezet. Tijdens de excursie van vandaag doen we een stukje van de blauwe en een stukje van de rode route maar als u langer of vaker wilt wandelen kunt u met deze kaart een aantal ideeën opdoen. De kaart is ook als folder te verkrijgen bij het toeristisch informatiekantoor.Het smalle grindpad buigt af naar rechts en via een zebrapad steekt u een drukke straat over. Daarna buigt het pad weer naar links, gaat onder het spoor door en blijft langs de Cami d’Algar lopen. En waar de eerste as-faltweg rechtsaf gaat, gaat ook het smalle witte grindpad rechtsaf zodat u evenwijdig blijft lopen aan het riviertje Algar.Het wandelpad loopt eerst vlak langs de asfaltweg en buigt er dan wat verder van af. Als snel staan er enkele bankjes en het eerste informatiebord over de vogels die in de Algar voorkomen, laat ook niet lang op zich wachten. Eigenlijk heeft het maar tien minuten geduurd voor u in de natuur en de stilte bent, met het voor de Costa Blanca extreem groene landschap van de rivierbedding en daar achter de altijd spectaculaire bergketen Sierra de Bernia.Het pad loopt onder een groepje dennenbomen door en gaat dan geleidelijk omhoog, tot het op een soort rond uitzichtplateau uitkomt met opnieuw een informatiebord over de diersoorten die hier voorkomen. Afhan­kelijk van het tijdstip van de dag dat u hier loopt en de tijd van het jaar heeft u meer of minder kans deze dieren te zien maar voor vogelliefhebbers is het altijd een goed idee een verrekijker mee te nemen want vanaf deze verhoging is het goed mogelijk vogels in het water en tussen de dichte begroeiing te ‘spotten’. De kleine zilverreiger, de koereiger, de blauwe reiger en het waterhoentje zijn enkele van de meest voorkomende soorten.U daalt de verhoging weer af en heeft nu twee opties. De blauwe wandelroute van de gemeente (die in totaal 8,5 km lang is) gaat hier rechtdoor en blijft de linkeroever van de Algar nog een poosje landinwaarts volgen. Ook als u gekozen heeft voor de bij de praktische info genoemde fietsmogelijkheid, volgt u dit pad nog enkele kilometers rechtdoor. Ik kies vandaag echter voor een ontspannen rondje riviermonding en sla dus rechtsaf en ga de rivier over. Midden op de brug ziet u dat de Algar momenteel aardig wat water bevat, in de zomer is dat wel anders.Na het oversteken van het riviertje slaat u meteen rechtsaf en u loopt nu op de andere rivieroever terug in de richting van de kust.Dit traject gaat over een onverhard en heel rustig pad met een afwisselende begroeiing: aan de rechterkant het groen van de rivierbedding, aan de linkerkant veel verlaten ak­kers en hier en daar een boomgaard die nog goed onderhouden wordt. Hoewel het pad zijpaden heeft die naar boomgaarden en een enkel huis leiden, is het niet moeilijk steeds het rechtdoor lopende pad, dat zoveel mogelijk tegen de rivier aan ligt, te volgen.Na een kwartier buigt het pad wat naar rechts en wordt wat breder. Even later loopt u onder de spoorweg door en u komt bij een asfaltweg. Deze steekt u recht over en u vervolgt de grindweg die langs de rivier en in de richting van de zee loopt. U gaat onder de N-332 door en komt even later bij een V-splitsing. U neemt hier het rechterpad en enkele minuten later komt u uit aan zee en aan het kiezelstrand van Cap Negret.De Algar heeft in zijn laatste meters een soort lagune gevormd, waar veel vogels een thuis hebben gevonden. U slaat rechtsaf en loopt over het kiezelstrand zuidwaarts en kunt zo opnieuw van een mooi stukje natuur genieten: aan uw linkerhand de zee en de prachtige baai van Altea met aan de ene kant de Peñón de Ifach en de andere kant de Sierra Helada. Recht voor u Altea met op het hoogste punt de parochiekerk met de blauwe koepels en aan uw rechterhand de lagune met veel groen en veel water. Op het laatste stuk is er maar een smalle strook strand en het is even een beetje klauteren over de dikke laag kiezels maar dan komt u uit bij een smal pad. Als u dit verder zuidwaarts oploopt komt u uit op de boulevard van Altea, als u rechtsaf slaat, loopt u weer langs de zuidelijke oever van de Algar. Dit pad loopt onder de N-332 ...